21 November 2024 Gelecek Geçmişin Ürünüdür

Akhenaton Tek Tanrılı Dinin Kurucusu ya da Akıllı Bir Politikacı

Mısır medeniyeti, dünya tarihine her alanda etki bırakan medeniyet olmuştur. Dünyanın yedi harikalarından birisi olan Mısır Piramitleri ile görkemliliğini günümüze kadar taşımıştır. Mısır dini, Güneşin Oğlu Ra’nın gölgesi Firavunlar, Amon Rahipleri, tapınaklar ilgimizi çeken konular olmaya devam ediyor.

Mısır dini, Güneşin Oğlu Ra’nın gölgesi Firavunlar, Amon Rahipleri deyince tarihe damga vuran Mısır Firavunu Akhenaton ve onun getirdiği tek tanrılı din akıllara geliyor. Gerçekten de dönemin en büyük radikal çıkışı olan tek tanrılı din anlayışı -özellikle de o günlerin güçlü kurumu Amon dinin rahiplerine karşı- yerleştirilmesi için gösterilen çaba büyük bir devrimdir tarihte…

Tek tanrılı dinler deyince aklımıza gelen Yahudilik, Hristiyanlık ve İslamiyet’in temel taşı olan tevhit inancının Akhenaton tarafından kurumsallaştırıldığı ilginç bir durumdur. Akhenaton’un getirdiği yeni din anlayışı ve bu dine uygun mimari gelişmeler ve yeni şehir kurma çalışmaları ve akabinde ölümü ve Nefertiti’nin kişiliği, hala bu dönem çalışmaları için bilim insanlarına ilham vermektedir.

Przekroj.pl internet sitesinde Powel Janiszewski’nin Akhenaton hakkında kaleme aldığı makalesi konuya bir bakış açısı getirmiş. Bu makaleyi sizlerle paylaşmak istedik. İyi okumalar…

Modern dünyada zaman hızla geçiyor. Kitle medyasının geçici ilgisine ilham veren bazı olaylarla anonimliğin derinliklerinden acımasızca koparılmış olaylara ve insanlara anlık olarak dikkatimizi odaklıyoruz. Ama öte yandan, onlarca, yüzlerce, bazen binlerce yıl önce yaşamış, yine de kendilerini sonsuza kadar kolektif bilince yerleştirmiş insanlar var. Yüzleri ve figürleri – bir zamanlar taş, resim, gravür veya başka bir şekilde ölümsüzleştirilen – medeniyetlerin simgeleri haline geldi.

Şüphesiz, bu grubun en eski üyelerinden biri, MÖ 14. yüzyılın ortalarında hüküm süren Mısırlı kraliyet çiftidir. O güzel Nefertiti’dir. Bir Berlin müzesinin hazinesi olan enfes büstü hala keyif veriyor. O firavun Akhenaton’dur. Garip ve görünüşte düzensiz tasvirlerini unutmak zordur ve olağanüstü hayatı ve başarıları insan hayal gücü için sonsuz bir ilham kaynağıdır.

Akhenaton’un tarihte Tek Tanrı’nın tek tanrılı dinini, yani Aten’i tanıtan ilk kişidir.

Bir dahi veya bir sapkın

Bazı insanlar, Akhenaton’un tarihte Tek Tanrı’nın tek tanrılı dinini, yani Aten’i tanıtan ilk kişi olan parlak bir dini reformcu olduğunu savunuyor. Diğerlerine göre, o sadece akıllı bir politikacıydı ve bunu eski tanrıların rahiplerinin, her şeyden önce Thebean Amun’un gücünü kısıtlamak için yaptı. Başka bir yorumda, Tanrı’nın göründüğü bir mistikti – o Tanrı, Aten. Bazıları onu, savaşları yasaklayan, bir sevgi dini ve tüm insanların kardeşliğini başlatan bir hayalperest ve pasifist olarak gördü. Diğerleri onu Einstein ve Mahatma Gandhi arasında bir haç olarak gördü; bir entelektüel dahi ve bir nezaket meleği.

Öte yandan Firavun’u, Mısır’ın ‘Kraliçesi’ yaptığı annesi, kızları ve erkek kardeşi veya oğluyla cinsel olarak birlikte yaşayan, fiziksel ve psikolojik olarak dejenere bir sapkın olarak gören insanlar var. Ayrıca Akhenaton’un vücudunu deforme eden ve cinsel organını kaybetmesine yol açan bir hastalıktan muzdarip olduğuna inananlar da vardı; Nefertiti’nin kızları (altı tanesini biliyoruz) böylece Nefertiti’nin çocuklarıydı ve… kim olduğunu bilmiyoruz. Bazıları daha da ileri giderek Mısır’ın gerçek hükümdarının saltanatının başında öldüğünü ve o andan itibaren belli bir kadının onu taklit ettiğini söylüyor.

Akhenaton konusundaki bu kargaşa devam ediyor ve yapabileceğimiz en iyi şey bunu profesyonel Mısır bilimcilere bırakmak. Ancak tüm bu tartışmaların bir yönü daha geniş bir öneme sahiptir. Aten kültünü tanımlamanın temel meselesi ve onu din tarihinde nasıl konumlandıracağı ile ilgili. Halihazırda tektanrıcılık olarak sayılıyor mu ve Yahudilikle ve dolayısıyla Hıristiyanlık ve İslam ile bir tür bağlantısı var mı?

Güzel, Aten’in güzelliği

MÖ 14. yüzyılın ortalarında Mısır güçlü bir süper güçtü ve kontrolü güneyde Sudan’dan kuzeyde Suriye’ye kadar uzanıyordu. Taht, yaklaşık 40 yıl boyunca, o dönemin diğer monarşilerinin kurduğu Amenhotep III tarafından işgal edildi. Firavun, aynı zamanda Amon kültünün büyük dini alanı olan Thebes’te yaşıyordu. Kralın ilk karısı, kraliyet üyesi olmayan zengin bir aileden gelen Tiye idi. Birkaç kızı ve en az iki oğlu doğurdu, büyükleri öldü, bu küçük oğlu, babasının adını, tahtın varisi yaptı. MÖ 1349’da eski Firavun öldü. Yaklaşık 20 yaşındaki Amenhotep IV iktidara geldi. Onun yönetimi (kabaca MÖ 1349-1333), en radikal dini devrimlerden biri olarak tarihe geçecekti.
Genç hükümdar, asırlık gelenekleri yavaş yavaş değiştirmeye başladı. Kral, Thebes’teki Amon tapınağında değil, güneşe ibadet için önemli bir yer olan Hermontis’te taçlandırıldı. Firavun ayrıca tamamen yeni bir unvan aldı: ‘Aten olan Shu adına sevinen İlk Peygamber Re-Horakhty’. Şahin güneş tanrısına (Re-Horakhty) ve havanın tanrısına (Shu) bir göndermeden oluşur. Aynı zamanda güneşin parlak diski Aten’in nadiren bahsedilen kişileştirmesini de içerir. Firavun kendisini Tanrısının büyük rahibi ilan etti ve ona Karnak’ın doğusunda dört tapınak inşa etti. Güneşin diski olarak Aten’in görüntülerini, ondan yayılan sayısız ışınlarla birlikte barındırdılar, her biri hayatın sembolü ankh’ı taşıyan ellerle bitiyor.

Bu tapınaklardan birinde şaşırtıcı bir biçimde beş metre yüksekliğindeki Amenhotep IV heykelleri de vardı: genital olmayan, geniş bir leğen kemiği, göğüsleri ve kalın uylukları, son derece dar bir yüzü ve uzun bir burnu, eğik gözleri ve şişman dudakları. Mısırbilimciler on yıllardır bu biçimi nasıl açıklayacaklarını merak ettiler – bir teori, bu görüntünün yöneticinin, her şeyin cinsiyetsiz Babası ve Annesi olarak sunulan yaratıcı Aten ile özdeşleştiğini gösterdiğini savunuyor.

Akhenaton’un yaptırdığı tapınak

Saltanatının üçüncü veya dördüncü yılında, hala genç olan Amenhotep IV, geleneksel Sed festivali sırasında hayati güçlerinin büyülü bir şekilde yenilenmesini beklenmedik bir şekilde deneyimledi. Bu kutlamaları tasvir eden görüntüler, onu zaten Nefer-Neferu-Aten veya ‘Güzel, Aten’in güzelliği’ unvanını taşıyan eşi Nefertiti ile birlikte gösteriyor. Ardından, saltanatının dördüncü yılında, kraliyet çifti beklenmedik bir şekilde Thebes’i terk eder ve merkezi Mısır’a gider. Orada, hiçliğin ortasında, Nil’in doğu kıyısında, Firavun yeni bir başkent olan Akhetaten’in, yani Aten’in Ufku’nun (bugünkü Amarna) inşasını emreder. Yıldırım hızında büyük bir şehir inşa edilir: hükümdar, hükümdarlığının beşinci yılında Thebes ve Akhetaten arasında seyahat eder, ancak altıncı o, ailesi ve görevlileri yeni evlerine çoktan taşınmışlardır. Aynı zamanda, adını Akhenaten olarak değiştirir, bu yaklaşık olarak ‘Aten için sevgili’ veya daha doğrusu ‘Aten’in etkili ruhu’ anlamına gelir. Firavun böylece kendisini tanrısının ışığının dünyamıza ulaştığı bir tür ‘verici’ olarak görüyor. Hâlâ hükümdarlığının altıncı yılında, kral şehrin resmi açılışını gerçekleştirir ve 14 sınır steli dikerek onları asla geçmemeye yemin eder – yani şehri asla terk etmeyecektir.

İsimleri kazımak

Gerçek devrimin zamanı gelmişti. Saltanatının dokuzuncu yılında, Firavun Amun isminin ve (daha az önemli olan) diğer tanrıların ülke çapında yok edilmesini emretti. Sadece ‘Tanrı’ kelimesini kullanmayı bıraktılar ( netyer Mısır dilinde), Aten’e atıfta bulunulsa bile – adı yeterliydi. Kral, dinini tebaasına aktaracağı güneş tanrısını tanıyan tek kişinin kendisi olduğunu ilan etti. Aten’i övmek için ince ilahiler yazdı. Reformlar Nefertiti ve Akhetaten’e gelen eski kraliçe Tiye tarafından desteklendi. İlginç bir şekilde, eylemleri gerçekten radikal olmasına rağmen hiçbir muhalefet yokmuş gibi görünüyor – Amun’un adı, yer seviyesinden bile görülemeyen uzun dikilitaşların tepesinden silindi! Görünüşe göre bu tür bir coşku, yalnızca ikon kültüne karşı savaşan Bizans İkonoklastları veya azizlerin tüm resimlerini kiliselerden kaldıran Reformasyonun sadık destekçileri tarafından eşleşti.

Akhenaten saltanatının 12. yılında komşu ülkelerden büyükelçileri Akhetaten’e çağırdı ve çok sayıda hediyelerle geldiler. Bu vesileyle yapılan kabartmalar kralı, karısı ve altı kızıyla birlikte ışınları elleriyle dalgalanan Aten’in koruyucu diski altında gösterir ve bu ‘kutsal aileyi’ okşar. Yeni başkentte, başka şaşırtıcı tasvirler de vardı: Firavun, karısının yüzünü okşayarak ve kızlarını kucağında tutarak, onları sevgiyle ve şefkatle öperken karısı ve çocuklarıyla çevrili özel dairelerinde. Daha önce ve bir daha asla bu şekilde gösterilen bir Firavun olmadı.

“Güzel, Aten’in güzelliği’ unvanını taşıyan eşi Nefertiti ve 3 kızı

Ve aniden din sona erdi: Akhenaten yönetiminin 14. yılında, ikinci kızı öldü (Akhetaten’deki mezardaki kısmalar, kederli kraliyet ailesini gösteriyor). Kısa bir süre sonra, üç küçük kız kardeşinin görüntüleri de yazıtlardan kayboluyor – onların da öldüğünden şüphelenebiliriz. Akhenaten ve Nefertiti’nin altı kızı arasında sadece ikisi kaldı: en büyüğü Meritaten ve üçüncüsü Ankhesenpaaten. Hükümdarlığının 14. veya 15. yılında, Akhenaten bunlardan ilki ile muhtemelen başka bir eşten veya cariyeden oğlu olan Smenkhkare ile evlendi ve onu eş vekil yaptı. Ancak genç eş yönetici kısa süre sonra öldü. Nefertiti, hükümdarlığının 16. yılından yeni keşfedilen bir yazıtta son kez Akhenaten’in karısı olarak göründü. Hükümdar bir yıl sonra öldü.

Muhtemelen ölümünden sonra tahtta bir kadın – Meritaten veya Nefertiti – ve ardından Ankhesenpaaten’i karısı olarak alan 10 yaşındaki Tutankhaten tarafından başarılı oldu. 2010 yılında yayınlanan DNA testlerinin sonuçları sayesinde, Akhenaten’in oğlu ve Nefertiti’nin değil, Akhenaten’in kız kardeşi olan diğer eşlerinden biri olduğunu biliyoruz. Genç kral, Aten ve Akhetaten’i çabucak terk etti, Thebes’e taşındı ve eski tanrılara tapınmanın restore edilmesini emretti. Adını Tutankhamun olarak bile değiştirdi. Dini devrimin zamanı sonsuza dek geçmişti.

Uzaklaşmak, yaklaşmak

Bazı uzmanlar (Mısırbilimciler, tarihçiler, din bilimleri uzmanları) ve çok daha geniş bir amatör meraklılar grubu, Aten dini ile İncil ve Yahudilik ve dolaylı olarak Hıristiyanlık ve İslam arasında bağlantılar tespit ettiler. Güneş Tanrısını evrensel özelliklere sahip tek tanrılı Tek Tanrı olarak görmek istediler. Özellikle ilginç bir kaynak, muhtemelen Akhetaten’in kendisi tarafından yazılan ve Akhetaten’deki mezarlardan birinin duvarlarında korunan sözde “Aten’e Büyük İlahi” dir. Bu metin, kulağa tanıdık gelen şu kelimeleri içerir (İngilizceye William Kelly Simpson tarafından çevrilmiştir):

“[…] Tek başınasın, Yaşayan Aten olarak tezahürlerinde yükseliyorsun: görünmek, parlamak, uzaklaşmak, yaklaşmak; kendinizde milyonlarca dönüşüm yaparsınız. […] Dünya sizin elinizle ortaya çıktı. […] Ayağa kalktığınızda, yaşarlar; sen ayarladığında ölürler. Sen kendi içinde bir ömürsün, kişi seninle yaşıyor. ”

Bu türden bir ifade akla her şeyden önce, Tanrı’nın benzer şekilde dünyanın tek yaratıcısı ve yöneticisi olarak göründüğü ve “kendini bir giysiyle olduğu gibi ışığa sarıldığı” Kutsal Kitap Mezmur 104’ü getirir (Mezmur 104: 2). Bu Solar Aten’den bir borçlanma mı? Yeşaya Kitabından (Yeşaya 44: 6) bir pasaja da dikkat çekildi: “Benden başka Tanrı yok”, ki bunun da Mısır dininden geldiği iddia ediliyor.

Din ve mantık

Ama hepsi bu kadar değil: İlahide, Akhenaten, İsa’nın sözleriyle karşılaştırılan Tanrısını yalnızca kendisinin bildiğini açıkça belirtir: “Her şey bana Babam tarafından işlendi. Oğul’u Baba dışında kimse tanımaz ve Oğul ve Oğul’un onu ifşa etmeyi seçtiği kişiler dışında hiç kimse Baba’yı tanımaz ”(Matta 11:27). Bazıları daha da ileri giderek Akhenaten’in dinini Müslümanların inanç mesleği ile aynı kalıbı izliyor olarak tanımlıyor: “Aten’den başka Tanrı yoktur ve Akhenaten onun Peygamberidir”.

Mısır ve Orta Doğu dinlerinin ilk araştırmacılarının çoğu, eski kültürleri en iyi ihtimalle insanlığın tektanrıcılığa ve Yahudi-Hristiyan Tanrı’ya doğru ilk sallantılı adımlar olarak gören İncil bilimcileriydi. Bu aynı zamanda Aten kültünün çok tanrıcılık ve tektanrıcılık öncesi ve hatta tektanrıcılıktan bir kopuş olarak ele alınan görüşüydü. Bu arada, antik dünyada (sadece Mısır’da değil), hiç kimse ya bir ya da daha fazla tanrı – ya da kategoriler halinde düşünmedi. 1973’te, Mısırbilimci ve din bilimleri uzmanı Erik Hornung, The One and the Many (orig. Der Eine und die Vielen) adlı karakteristik başlıklı bir kitap ve Antik Mısır’da Tanrı Kavramları’nın açıklayıcı alt başlığı olan bir kitap yayınladı .Mısır uygarlığının 3000 yıldan fazla süren gelişimi boyunca (Polonya’da bizler, bir binyıldan biraz daha uzun bir geçmişe sahip bir ülkeden geliyoruz, bunu hatırlamakta fayda var) gösteren bir zengin malzeme bir araya getirdi. Tek Tanrı kavramı ve birçok tanrı birlikte var oldu. Çok sayıda ilahi varlığa tapıldı, ancak aynı zamanda, tapanlar Tek Tanrı’ya dönerek O’nun tek olduğunu vurguladı. Mısırlılar bizim kendi ikili mantığımıza göre farklı bir mantık kullandılar. Tekilliğin ve çokluğun birbirini dışlamadığı, ancak birbirini tamamladığı çok değerli bir mantıktı. Yine de Hornung, Mısır’ın bir keresinde bu modeli, tam da çift değer mantığını uygulayan Akhenaten döneminde, o dönem için devrim niteliğinde bir hareketle terk ettiğini söylüyor. Hornung açık bir şekilde tektanrıcılık yazar ve dinin gelişimine evrimsel terimlerle bakar: çoktanrıcılık, tektanrıcılık ve… Aslında kitabı çarpıcı bir ifadeyle biter: “Derin dindar biri dışında başka kim Allah’ın kendisinin söylemediğini söylerdi? Son söz, kendisini Tek Tanrı olarak ifşa etse bile. Yeni evresinde insan bilinci, doğası farklı olacağı gerçeğinin ötesinde hiçbir şekilde tahmin edilemeyen yeni ifşaatlara açık kalır. Birçok tanrının dünyası geçti ve artık kimse Amun veya Zeus’a boğa kurban etmeyecek. Diğer dünyanın antezi olan Tek Tanrı dünyası bile ille de sonuncu değildir. Bu dünyaların her biri, insan bilincinin devrimindeki belirli bir aşama ile ilgilidir ve bu nedenle, doğru veya yanlış kategorilerinde değerlendirilemez. Az önce yazdıklarım agnostisizmi değil, bakış açılarından göreliliği gerektirir. Bu iki dünyanın her biri kendi referans sistemi içinde “tutarlıdır”, ancak ne tarihsel uzayın ötesinde varolur ve kendisine mutlak bir değer atayamaz. ”

Daha sonraki yıllarda, araştırmacılar önemli ölçüde daha ileri gittiler. Bu farklı mantık fikrinden yola çıkarak, Aten’e yapılan ibadeti ‘tektanrıcılık’ olarak tanımlamanın hala zor olduğunu gösterdiler. Basitçe ifade etmek gerekirse, “Tektanrıcılık mı, çok tanrıcılık mı?” kötü formüle edilmiş bir sorudur – örneğin Fransız Mısırbilimci Christian Jacq’ın vurguladığı gibi. Dahası, dinler tarihini anlamanın önyargılı bir yoludur ve elbette ‘bizim’ tektanrıcılığımıza götürmek zorunda değildir. Dünyanın çoğunda bu, büyük coğrafi keşifler sırasında ve daha sonra sömürge döneminde zorla dayatıldı. Soru şu: Örneğin, ‘beyaz fatihler’ olmasaydı Kuzey ve Güney Amerika ya da Avustralya’nın dinleri bugünlerde nasıl olurdu? Her zaman düşünüyoruz, bu nedenle, kendi uygarlığımızın kategorilerinde. Bu nedenle, eski Mısır diniyle ilgili araştırmalar, dini fenomenleri farklı şekilde algılamak için bir egzersiz olabilir, bu konudaki sadece dini olanları değil. Mantığımız ve tarihsel süreçlere bakış açımız tek doğru yol olmayabilir. Bu bağlamda, bir birey olarak Akhenaten ve fikirleri, binlerce yıl geçmesine rağmen ilham vermeye ve büyülemeye devam ediyor.

 

Banner
Benzer Yazılar

Suudi Arabistan’ın kuzey kesiminde 200.000 yıllık el baltası keşfedildi

6 Kasım 2023

6 Kasım 2023

Suudi Arabistan AlUla Kraliyet Komisyonu (RCU), AlUla Valiliği’ndeki Qurh alanındaki arkeolojik kazı ekiplerinin 200.000 yıldan daha eski olduğu tahmin edilen...

Mısırlı çocuk 142 köpekle birlikte gömülü bulundu

17 Ocak 2023

17 Ocak 2023

Faiyum Oasis nekropolündeki kazılarda 142 köpekle birlikte gömülmüş bir çocuk mezarı bulundu. 142 köpekle gömülü çocuk mezarının yer aldığı nekropol...

Irak’ta arkeologlar 2700 yıllık şarap presi buldu

24 Ekim 2021

24 Ekim 2021

Kuzey Irak’taki Faida’da, yaklaşık dokuz kilometre (5,5 mil) uzunluğunda bir sulama kanalının duvarlarına oyulmuş taş oymalar ve büyük ölçekli bir...

Mısır, 15 yıllık restorasyonun ardından Kral Djoser’in 4500 yıllık mezarını açtı

15 Eylül 2021

15 Eylül 2021

Mısır’da 4.500 yıldan daha uzun bir süre önce yaşamış bir firavun olan Kral Djoser’in mezarlık kompleksine ait eski bir mezar...

Suudi Arabistan çölünde gizemli ve gerçek boyutlu deve oymaları bulundu

4 Ekim 2023

4 Ekim 2023

Arkeologlar, Suudi Arabistan’ın Nafud çölünün güney sınırına yakın bir kayanın üzerinde gerçek boyutlu deve oymaları buldular. Kuzey Arabistan’ın Neolitik dönemi,...

Amarna Yeni Krallık mezarlığında genç bir kadına ait teratom bulundu

10 Kasım 2023

10 Kasım 2023

Mısır’ın Amarna kentindeki Yeni Krallık mezarlığında genç bir kadının mezarı açılır. Mezarda, 21 yaşındaki kadına ait kalsifiye bir yumurtalık teratom...

Umman’da Demir Çağ yerleşimleri keşfedildi

1 Ekim 2022

1 Ekim 2022

Umman’ın Maskat vilayetinde yürütülen yüzey araştırmalarında 3 bin yıllık Demir Çağ yerleşimleri keşfedildi. Keşif, Sultan Qaboos Üniversitesi Sanat ve Sosyal...

AlUla, Eski Arap Medeniyetlerinin Yaşayan Müzesi

4 Kasım 2020

4 Kasım 2020

Al Ula vahası, modern Tayma şehrinin yaklaşık 110 km güneybatısında ve Medine’nin 380 km kuzeyinde, yemyeşil Wadi Al-Qura veya “köyler...

Çömlek İçinde Gömülü 3800 Yıllık Bebek İskeleti

30 Aralık 2020

30 Aralık 2020

İsrailli arkeologlar kazı çalışmalarına ara vermeden devam ediyorlar. Son kazılarda çıkarılan çömlek içindeki 3800 yıllık bebek iskeleti heyecan yarattı. Ariel...

Herkül ve Büyük İskender’e bağlı ikiz tapınaklar Sümer şehri Girsu’da keşfedildi

29 Ocak 2024

29 Ocak 2024

Arkeologlar, Irak’ın güneydoğusunda şu anda Tello olarak bilinen bir Sümer şehri olan Girsu’daki kazılar sırasında biri diğerinin üzerine gömülü iki...

Mecdelli Meryem’in doğduğu yer Migdal’da ikinci sinagog keşfedildi

13 Aralık 2021

13 Aralık 2021

İsrailli arkeologlar, Mecdelli Meryem’in (Magdalalı Meryem olarak da bilinir) doğum yeri olduğu tahmin edilen Migdal’da (Magdala) İkinci Tapınaklar Dönemi’nden kalma...

Yeni araştırma Mezopotamya’da güveç yemekleri yendiğini gösteriyor

23 Kasım 2022

23 Kasım 2022

Mezopotamya… İki nehrin arasında medeniyetin yeşerdiği topraklar… İlk kentsel oluşumlarının görüldüğü bu topraklarda arkeologlar gerçekleştirdikleri kazılarla günümüz yaşantısının ilklerini bulmaya...

Ağlama Duvarı meydanı kazılarında Birinci Tapınak Dönemine ait kil mühür baskısı bulundu

1 Mart 2024

1 Mart 2024

Kudüs’teki Ağlama Duvarı meydanında devam eden kazılarda Birinci Tapınak Dönemine ait kil mühür baskısı (bulla) bulundu. Kazı ekibinde yer alan...

Persler Hakkında Bilinmeyen 5 Gerçek

22 Ocak 2021

22 Ocak 2021

Pers kültürü, 1000 yıldan daha fazla bir süre Yakın Doğu ve Dünya’nın geri kalanını etkiledi. Kültürleri, bir çok yönüyle uzun...

Mısır’da 59 Antik Tabut Bulundu

9 Kasım 2020

9 Kasım 2020

Mısır‘daki arkeologlar, 2500 yıldan daha uzun bir süre önce gömülmüş 59 adet iyi korunmuş ve mühürlenmiş ahşap tabutun keşfini duyurdu....

Yorumlar
Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

[mc4wp_form id=”621″]