Roma döneminden kalma iki demir çivinin Hz. İsa’nın çarmıha gerilmesinde kullanılan çiviler olduğu iddası araştırmacıları ikiye böldü. Roma döneminden kalma bu iki çivi çarmıha germe işleminde kullanılmış gibi görünüyor!
Yeni analiz, çivilerin Hz. İsa’yı idam için Romalılara teslim ettiği bildirilen Yahudi baş rahip Kayafa’nın mezarından kaybolduğunu gösteriyor. Tahta şeritleri ve kemik parçaları, bunların çarmıha gerilmede kullanılmış olabileceğini araştırmacılara düşündürmüş.
Temmuz ayında Archaeological Discovery dergisinde yayınlanan araştırmanın baş yazarı Jeolog Aryeh Shimron, Caiaphas ile olan bağlantının ve en son kanıtların çivilerin MS 33’te Kudüs’te İsa’yı çarmıha germek için kullanıldığını kesin olarak kanıtlamadığını söyledi, ancak bu söylem iddiayı güçlendirdi.
Shimron WordsSideKick.com’a verdiği demeçte “Bu tırnakların Nasıralı İsa’nın çarmıha gerilmesinde kullanıldığını kesinlikle söylemek istemiyorum” dedi. “Ama çarmıha gerilmede kullanılan bir çivi mi? Büyük olasılıkla, evet.”
Tel Aviv Üniversitesi’nde tanınmış bir antropolog olan Israel Hershkovitz, çivileri 1986’da ölen İsrailli antropolog Nicu Haas’ın koleksiyonundan işaretsiz bir kutudan aldı.
Haaretz’e göre, İsrail Eski Eserler Kurumu’na (IAA) göre Haas, onları Caiaphas mezarı keşfedilmeden yıllar önce 1970’lerde kazılan bir mezardan aldı .
Ancak IAA, çivilerin hangi mezardan geldiğini bilmiyor ve kökenlerine dair hiçbir kayıt bulunamadı.
” Haç Çivileri ” adlı tartışmalı 2011 belgeselinde , film yapımcısı ve gazeteci Simcha Jacobovici, çivilerin Kayafa mezarında kaybolanlar olduğunu ve baş rahibin İsa’nın çarmıha gerilmesiyle ilgili suçluluk duygusuyla bu yolla üstesinden gelmiş olabileceğini öne sürdü. Tırnakları hatıra olarak sakladı.
Haaretz, bazı bilim adamlarının isim verilmese de, yapılan araştırmayı oldukça spekülatif olarak nitelendirdiğini bildirdi.
Ancak İsrail Jeoloji Araştırması’ndan emekli olan Kudüs’te yaşayan bir jeolog olan Shimron, yeni çalışmanın belgeseldeki fikirlere ağırlık verdiğini söyledi. Shimron, Jacobovici’nin 2011 belgeselinin konusu olan iki çiviyi şimdiye kadar incelememişti, ancak Jacobovici’nin İsa’nın arkeolojisi hakkındaki tartışmalı belgesellerinden birinde ki çalışmada 2015 yılında yine yer almıştı .
Bir yol genişletme çalışmasında işçiler, 1990 yılında Kudüs’ün güneydoğusundaki bir mahallede birinci yüzyıldan kalma “Kayafa” mezarını keşfettiler. Mezar 12 iskelet içeriyordu. Biri “Kayafa” adıyla, diğeri ise çiçek motifleriyle süslü, Aramice adı “Yehosef Bar Qayafa” veya İngilizce “Kayafa’nın oğlu Joseph” ile işaretlenmişti. Çoğu arkeolog, mezarın birinci yüzyılda baş rahip olan Kayafa ve ailesini gömmek için kullanıldığını artık kabul ediyor.
Hem Hristiyan hem de Yeni Ahit’te birinci yüzyılın sonlarında, Flavius Josephus tarafından yazılan Yahudiler tarihinde defalarca adı geçen Caiaphas, küfür nedeniyle İsa’nın sahte bir duruşmasına başkanlık etti ve ardından Hz. İsa, Roma valisi (Matta İnciline göre) infaz için Pontius Pilatusa teslim edildi.
İnfaz tarihi olarak, 3 Nisan 33 Cuma günü , Hz. İsa’nın çarmıha gerildiği bildirildi. Bu Roma’da yaygın bir ölüm cezası yöntemiydi.
Kudüs mezarı
Son çalışmada, Shimron ve çalışma arkadaşları, iki çividen alınan örnekleri, Kayafa mezarındaki kemikçiklerden elde edilen çökeltilerle karşılaştırdılar – taş sandıklar, bir kaya rafında yaklaşık bir yıl çürüdükten sonra hala insanların kemiklerini tutuyordu.
Sadece tırnakların ve kemikçiklerin fiziksel ve kimyasal imzalarının uyuşmadığını değil, aynı zamanda benzersiz göründüklerini buldu.
Örneğin, her iki örnek setindeki karbon ve oksijen izotoplarının oranları – bu elementlerin varyantları – her ikisinin de anormal derecede nemli bir ortamdan geldiklerini ve her ikisinin de önemli “akarsu taşı birikintilerine” sahip olduğunu ileri sürdü.
Bu bulgular, antik bir su kemerinin yakınında bulunan ve çoğu zaman taşması nedeniyle sular altında kalacak olan Kayafa mezarındaki koşullarla eşleşiyor.
Araştırmacılar ayrıca, yalnızca çok nemli koşullarda büyüyen ve Kudüs’teki başka hiçbir mezarda bulunmayan, alışılmadık bir maya türü olan belirli bir mantarın hem tırnaklarında hem de ossuarlarında kanıt buldular. “Sanırım çiviler o mezardan geldi,” dedi Shimron.
Çivileri elektron mikroskobu ile inceledikleri zaman, sedir olarak gördükleri tırnaklarda ağaç parçaları ve ne yazık ki şimdi fosilleşmiş olan minik kemik parçaları buldular. Shimron, bu keşiflerin çivilerin çarmıha gerilme olasılığını artırdığını, ancak bunu kanıtlamadığını söyledi.
Gizemli tırnaklar
IAA, kayıtların, Kayafa mezarında iki demir çivi bulunduğunu gösterdiğini söylüyor. Biri işaretsiz bir mezarın içinde, diğeri ise süslü bir mezarın yakınında! Muhtemelen mezar soyguncuları tarafından çalınacak bir şey ararlarken düştüğü yerde bulundu. Ancak daha sonra kayboldular. .
Shimron, bu çivilerin, kemikçiklerin üzerine yazıtlar kazımak için kullanılmış olabileceklerini öne sürdü, ancak bu fikir hiçbir zaman araştırılmadı, dedi.
Yeni çalışma, IAA’nın inkarına rağmen, Tel Aviv Üniversitesi’ndeki tırnakların gerçekten de Caiaphas mezarında kaybolanlar olduğunu gösterdi.
https://www.livescience.com/roman-era-nails-crucifixion-jesus.html sitesinden çeviri yapılmıştır.