Thebes’in Eşcinsel Kutsal Askeri Birliği, M.Ö. 4. yüzyılda klasik dünyada efsanevi cesaretleri ve savaştaki askeri güçleri ile ünlü 150 çift erkek aşıktan oluşan Theban ordusunda elit bir şok birlikleri kuvvetiydi.
Antik Yunan‘da eşcinsellik veya aynı cinsiyetten ilişkiler görüşü cinsel arzuyla değil, her katılımcının ya nüfuz eden ya da pasif olarak nüfuz eden rolüyle algılanıyordu.
Pasif rol kadınlık, daha düşük sosyal statü ve gençlik ile ilişkilendirilirken, nüfuz edenin rolü baskın, erkeksi ve yüksek sosyal statü niteliklerine karşılık gelirken, ikincisi genellikle Yunan toplumunda sosyal damgalanmanın öznesi olmuştur.
Filozof ve tarihçi Plutarch’a (MS 46 – 119) göre, Kutsal Grup, ya eski bir erastês ya da daha genç bir pasif erômenos olarak tanımlanan, kutsal yeminlerini değiş tokuş eden ve Tanrı’nın tapınağında ibadet eden 300 elle seçilmiş adamdan oluşuyordu. Thebes’teki Iolaus (Herakles’in sevgililerinden biri olduğu iddia edildi).
Kutsal Grup’un en eski kaydı, MÖ 324’te Atinalı logograf Dinarchus’un “Against Demosthenes” nutkundaydı, ancak tam hikayelerinin açıklamaları, muhtemelen eserleri şimdi kayıp olan çağdaş tarihçilerin daha önceki metinlerinden yararlanan Plutarch tarafından verildi.
Plutarch, Theban kalesi Cadmea’yı işgal eden Sparta garnizonunun kovulmasından kısa bir süre sonra, Kutsal Bando’nun boeotarch Gorgidas tarafından nasıl oluşturulduğunu anlatır.
Plutarch’ın MS ikinci yüzyıldan kalma “Paralel Yaşamlar” adlı kitabında şöyle yazar: “Bize söylendiğine göre kutsal grup ilk olarak, şehrin egzersiz ve bakım sağladığı ve Cadmeia’da kamp kuran üç yüz seçilmiş adamdan oluşan Gorgidas tarafından kuruldu; bu nedenle onlara şehir bandosu da deniyordu; çünkü o günlerde kaleler doğru bir şekilde şehirler olarak adlandırılıyordu. Ama bazıları bu grubun âşık ve sevgililerden oluştuğunu söylüyor.”
Kutsal Grup ilk olarak MÖ 378’deki Boeotian Savaşı sırasında konuşlandırıldı, ancak MÖ 371’de Kutsal Bando’nun Spartalılara karşı Theban sütununun başında savaştığı Leuctra Savaşı’na katılımlarıyla efsanevi bir ün kazandı.
MÖ 338’de II. Phillip ve oğlu Alexander komutasındaki bir Makedon ordusunun Atina ve Thebes liderliğindeki Yunan şehir devletlerinin ittifakını ezdiği Chaeronea savaşına kadar yenilmediler.
Plutarch’ın savaşla ilgili açıklamalarında: “Ayrıca, grubun Chaeroneia savaşına kadar hiçbir zaman yenilmediği söylenir; ve savaştan sonra, Philip ölüleri incelerken ve üç yüzün yattığı yerde durduğunda, onların zırhları ile falanksının uzun mızraklarına baktıklarında ve birbirine karıştığında şaşırdı. Bunun âşıklar ve sevgililer çetesi olduğunu öğrenince gözyaşlarına boğuldu ve şöyle dedi: Bu adamların utanç verici şeyler yaptığını veya acı çektiğini düşünenler sefil bir şekilde helak olsunlar.
Yunan coğrafyacı Pausanias (MS 110-180), “Description of Greece” adlı eserinde Thebaililerin savaşta öldürülen Thebailileri anmak için Chaeronea yakınlarında bir aslan heykeli diktiklerinden bahseder.
19 sırasında inci yüzyılda, büyük bir taş aslan parçaları birçok tarihçi Teb Kutsal Band’den düşmüş askerlerin son dinlenme yeri olduğunu savunuyorlar, 254 erkek kalıntılarının bulunduğu bir dörtgen muhafaza ile birlikte yeniden keşfedilmiştir.
Makalenin orijinal halini okumak için buraya tıklayınız!