Liangzhu Müzesi, AR, VR teknolojileriyle gençleri etkileyecek bir sistem kurdu.1 Kasım’dan bu yana AR gözlükleri resmi olarak Liangzhu Müzesi’ndeki rehberli turlarda kullanılıyor ve müzeyi Çin’de AR gözlüklerinin bu tür kullanımında öncülük yapıyor.
Peki bu arttırılmış gerçeklik misafirlerine nasıl hizmet verecek derseniz. Bir yeşim diski üzerine oyulmuş bir kuş deseni veya Çince’de yubi’nin canlandığını düşünün. Kuş yeşim diskinden uçar ve etrafta dolanır, sesli bir rehber ise kültürel kalıntıları ve kuşun çağrışımını tanıtır. Bu, bir çift artırılmış gerçeklik (AR) gözlüğü ile kültürel bir kalıntıyı izleme deneyimidir.
Bu deneyimi yaşayan gerçekler bir sohbette gerçekleştirilmiş. Örneğin 20 yaşında olan Rong Mei deneyimini şu şekilde aktarmış.
“Bunu daha önce hiç görmedim. Yukarıdaki eski yaban domuzu çizimi o kadar net değil ve çağrıştırıcı değil. Ancak AR gözlükleriyle, eski yaban domuzunun tam olarak neye benzediğini ve gördüklerimizden ne kadar farklı olduğunu biliyorum.” diye konuşmuş.
“Kültürel bir kalıntıyı takdir etmenin geleneksel yollarıyla karşılaştırıldığında, AR gözlük rehberi, insanların kalıntıların ardındaki bilgileri görsel olarak algılamalarına yardımcı olan sanal görüntülere sahiptir. Eserlerde anlatılmak istenen yaşam senaryolarının ne olduğu, hangi işleve sahip olduğu ve yaptığı kültürel çağrışım gibi.” dedi. Zhou Liming Liangzhu Müzesi müdürü.
Müzede, zarif yeşim eserlerinden çanak çömleklere kadar, doğu Çin’in Zhejiang Eyaleti, Hangzhou’daki Liangzhu Şehri Arkeolojik Kalıntıları’nda bulunan çeşitli mezar objeleri, tarih öncesi pirinç tarımı medeniyetini ve MÖ 3.300 ile MÖ 2.300 arasında devlet düzeyinde bir toplumu sergiliyor. Çin medeniyetinin 5000 yıl önce başladığına dair derin ve ikna edici kanıtlar sağlayan Liangzhu Şehri, Temmuz 2019’da UNESCO Dünya Mirası Listesi’ne dahil edildi.
Deneme süresi boyunca, insanlar denemek için sıraya girdikçe, müzede tam yük operasyonlu 50 AR rehberi konuşlandırıldı. AR gözlük sağlayıcısı Rokid Corporation Ltd.’den Chen Xi, “Öğrencilerin çoğunun bunu çok merak ettiğini ve öğrencilerin daha fazlasını öğrenmek için ilham verebileceğini fark ettim,” dedi.
Zhou, “Liangzhu’nun eski hikayesini anlatmak için modern teknolojiyi kullanıyoruz,” dedi.” Gençlerin kültürel kalıntıları modern teknolojiyle algılamasına ve onların kendilerini tarihe yakın hissetmesi müze için önemli bir görevdir.”
Liangzhu Müzesi, akıllı dijitalleşme çalışmaları beş yıldan fazla sürdü. Zhou’nun müzenin dijital altyapısının 1.0 sürümü olarak adlandırdığı 2015 yılında kalıntıların ve kalıntıların dijital bilgilerini toplamaya başladı. Müzenin Liangzhu’nun öyküsünü multimedya yaklaşımları aracılığıyla daha fazla insanı, özellikle de gençleri çekmek için sunmasının yolunu açıyor.
COVID-19 salgını nedeniyle geçici kapanış sırasında Liangzhu Müzesi, 100 milyondan fazla izleyiciyi kendine çeken çevrimiçi sergiler ve canlı akış turları sunan ülkedeki ilk müzelerden biridir.
Liangzhu Şehri’nin Arkeolojik Harabeleri, dijital deney salonunun en popüler yerlerinden biridir.
Bir sanal gerçeklik (VR) başlığı takan ve iki oyun denetleyicisine sahip olan kullanıcılar, Liangzhu’daki önceden insanların nasıl yaşadığını hissederek balık tutma ve geyik avı deneyimleyebilir. Başka bir oyunda, kullanıcılar eyaletin Mojiaoshan Sarayı’nı görebilir ve Liangzhu halkının kurban törenine katılarak inançlarını ve sosyal hiyerarşisini öğrenebilirler.
Salonda ayrıca Liangzhu kadim ev sahiplerinin, ev inşa etmek, pirinç dikmek, yeşim eserleri veya çömlek yapmak gibi hareketli yaşam ve çalışma senaryolarını gösteren 50 metre uzunluğunda dev bir ekranda var.
Liangzhu kültürü üzerine yapılan araştırmanın, antikaların ve müzenin dijitalleşmesi ve akıllı hale getirilmesi için temel oluşturduğunu da sözlerine ekleyen Zhou, “Müzemizin, müze olarak birincil rolünü – toplama, araştırma ve sergileme (kalıntıları) yerine getirmelidir” dedi.
Zhou, “Müzenin dijital altyapısının 2.0 sürümünün yapımına 1.0 sürümüne dayalı olarak devam edeceğiz ve AR, VR ve MR teknolojisini kullanacağız. Ayrıca gelecekte müzede robotları tanıtacağız ve bunları kılavuz olarak kullanacağız” dedi. “Müzede teknolojinin kullanımı için çok yer olduğunu düşünüyorum ve beklentiler umut verici.” diye ekledi.
https://news.cgtn.com/news/2020-11-04/Liangzhu-Museum-attracts-young-people-with-AR-VR-technologies-V90pnmfS7K/index.html çeviri yapılmıştır.